שפע הטבע

הקמת יער מאכל תכנון יער מאכל – מה זה אומר?

Facebook
WhatsApp

יער מאכל הוא מערכת יערנית אקולוגית מלאכותית, שבה מחקים את המערכת האקולוגית הטבעית שיש ביער, וזאת כדי ליצור מערכת יערית יציבה יותר, קלה לתחזוקה, מניבת אוכל ובת קיימא. יער מאכל מחקה עקרונות ודפוסים שקיימים בתוך מערכות טבעיות ידועות ומאופיינות.

תכנון יער מאכל וכמובן הקמת יער מאכל מושכלים מבטיחים את קיומו לאורך שנים רבות.

יער טבעי אין צורך לדשן, לגזום או להשקות ועדיין יש בו המון חיים, הוא צומח ומלבלב, ובן קיימא. זה לא משנה אם זה יער טרופי, סוואנה או יער בפאתי ירושלים, תמיד הוא בן קיימא ואוטונומי.

הקמת יער מאכל נמשכת מספר שנים ומטרתה להאיץ תהליכים טבעיים (סוקסציה) כגון בניית קרקע עשירה בחומר אורגני, זימון מגוון ביולוגי, שינוי הרכב בנק הזרעים שבאדמה, הגדלת כושר חלחול הנגר ועוד.

תכנון יער מאכל ו הקמת יער מאכל מושכלים לא מחכים שתהליכים אלו יקרו מעצמם במשך מאות שנים אלא מאפשרים להם לקרות בשנים בודדות. 

יער מאכל הינה מערכת צפופה ורבגונית שיש בה מגוון חי וצומח גדול. בדכ היער ייצר לנו מזון ומרפא

 

שימור מים ונגר עלי ביער

איסוף מי נגר ומניעת סחף הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר לשמירה על סביבה פוריה וחיה ברמה המקומית ואף הגלובלית. תכנון יער מאכל תמיד מתחיל מטופוגרפיה בכלל ושימור נגר בפרט.

אפשר לנצל את השטח שלנו לאגור מים רבים שימשכו בע”ח, ימלאו את האקוויפר, ויזינו את שורשי העצים שבועות לאחר סיום עונת הגשמים. ישנן שיטות שונות לעצור נגר ואגירת מים בשטחנו: עבודה עם קווי טופוגרפיה ותכנון של סוללות (סוולים) לאורכם, עצירת זרימה באמצעות מחסומים טבעיים, כגון בולי עץ וסלעים, בריכות אגירה ולימנים. לכתבה בנושא

סוול היא שיטה פשוטה לאגור מים ולהשתמש בהם להגדיל צימוח

פוריות קרקע

אחד מהדברים הכי חשובים בתהליך הקמת יער מאכל, זה דאגה לאדמה שלנו. אדמה מאווררת, עשירה בחומר אורני, מחפוה ברסק עץ – זה הבסיס. אחר כך יגיעו יצורים מועלים כגון חיידקים, פטריות, חרקים ותולעים מה שישנה את תכונות הקרקע לאורך השנים. כי האדמה היא מה שבסופו של דבר תומכת בבריאות ופרודקטיביות היער. תכנון יער מאכל מתחיל בהתייחסות לאדמה ורק אחר כך למה שיצמח ממנה. כבר אמרנו שאנחנו קודם כל מגדלים אדמה ורק אחר כך צמחים?

צמחיית יער מאכל, וצמחי חלוץ

כדי להאיץ את תהליך היווצרות היער, יש להבין את התהליך הטבעי בו נוצר יער בטבע, תהליך שנקרא סוקצסיה, ולנסות ולייעל אותו. הקמת יער מאכל על ידינו מאיצה תהליכים טבעיים אלו. 

כדי לתמוך בגדילתם של עצי פרי ,שצומחים לאט ובעלי דרישות טיפול גבוהות יחסית, יש לתמוך בהם באמצעות צמחית חלוץ שתצל עליהם בצעירותם, ותספק להם חומר אורגני ונוטריינטים. בנוסף יש צורך ליצור קהילות צמחים בעלי יחסי גומלין סינרגיים ביניהם, כך שכל אחד תורם לגדילת האחרים – קהילה שנקראת גילדות צמחים.

צמחים רבים עוזרים בתהליך הסוקצסיה: עצי חלוץ שונים, צמחים מקבעי חנקן, וצמחייה רב שנתית בעלת דרישות השקיה מועטות, כגון שיח המלוח, פרסיון והאוג הימי. חלק גדול מהצמחים הם אכילים.

כאשר צמחי החלוץ מתבססים בשנתיים שלוש הראשונות, הן משנים את האקלים המקומי. מוצל יותר, מתון יותר,  פחות רוחות והצפות, הרכב האדמה משתנה, בעלי חיים מגיעים לפקוד את השטח, יש פחות אידוי מים. לאחר שינוי האקלים המקומי,  לעצים המפונקים שלנו יהיה קל יותר להתבסס. הן פחות יסבלו ממזג אוויר קיצוני. 

נכון, לא תמיד לנו כאנשים קל לחכות את פרק הזמן הזה ולעיתים אנחנו רוצים ישר לשתול את עצי הפרי המפונקים. אולם אם יש לכם אורח רוח להמתין אז קחו בחשבון תכנון יער מאכל בשני שלבים: שלב א – ביסוס צמחי החלוץ, ושלב ב’ הוספת העצים המפונקים יותר.

הקמת יער מאכל יכולה בעצם לקחת כמה שנים. או בעצם בשתי פעימות בהפרש של 2-3 שנים ביניהן

תכנון יער מאכל: שלב א’ – שתילה של עצי חלוץ וביסוס שלד (תשתיות) הגינה תכנון יער מאכל: שלב ב’ – תוספת של עצי פרי וצמחים מפונקים יותר

תכנון יער מאכל

זוהי באמת מלאכת מחשבת. תכנון יער מאכל הינה פעולה ממושכת ורבת שיקולים. מה אתם רוצים? מה השטח מאפשר? מה התקציב מאפשר? אילו כלים יכולים להיכנס ולעבוד בשטח? אילו חומרי גלם זמינים לנו?

תהליך של תכנון יער מאכל יכול להמשך כמה שבועות עד חודשים. תלוי במורכבות השטח.

כשאנחנו ניגשים ל תכנון יער מאכל, אנחנו קודם כל מוודאים מה אתם רוצים, מה אתם יכולים, ומה יעוד השטח.

לאחר מכן אנחנו שולחים סקיצות והדמיות של השטח.

הדמיית נוף יער המאכל ממרפסת הבית. הדמייה טובה מצמצמת פערים

ובסוף בסוף מגיעה גם תוכנית שתילה והשקייה מפורטים.

רוצים לשמוע מאיתנו עוד על תכנון יער מאכל?

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם