שפע הטבע

טעויות נפוצות בתכנון והקמה של גינה

אף אחד מאיתנו לא ראה את כל סוגי הגינות, השטחים, האקלימים, ואינו מכיר את כל סוגי הצמחייה, בעלי החיים והמזיקים בגינה. זה טבעי שדברים לא ילכו חלק ושזה טבעי לעשות טעויות וללמוד תוך כדי עשייה. אחד מעקרונות הגינון האקולוגי זה לעבוד לאט ובקטן. תעשו טעיות קטנות, כמה שיותר בכדי שהצעד הבא יהיה מדוייק ונכון יותר. ריכזנו בשבילכם שורה של טעויות נפוצות שכדאי להמנע מהן בתכנון ובהקמה של גינות.
Facebook
WhatsApp

10 טעויות נפוצות בתכנון והקמת גינה- ואיך ניתן להמנע מהן

אף אחד מאיתנו לא ראה את כל סוגי הגינות, השטחים, האקלימים, ואינו מכיר את כל סוגי הצמחייה, בעלי החיים והמזיקים בגינה. זה טבעי שדברים לא ילכו חלק וזה טבעי לעשות טעויות וללמוד תוך כדי עשייה. אחד מעקרונות הגינון האקולוגי זה לעבוד לאט ובקטן. תעשו טעיות קטנות, כמה שיותר בכדי שהצעד הבא יהיה מדוייק ונכון יותר. ריכזנו בשבילכם שורה של טעויות נפוצות שכדאי להמנע מהן בתכנון ובהקמה של גינות.

1. שימוש בצמחייה אגרסיבית

  כששותלים צמחייה שלא מתאימה לגינה קטנה כמו בוגונוויליה או שלטית מקומטת, או צמחים שתלטנים כמו מורנינג גלורי, דשא קיוקו או דיקליפטריה מזדקפת. כדאי לשים לב במיוחד למטפסים היכולים לצאת משליטה מהר כמו ויסטריה ואלמון הודי. בכלל, חשוב לבדוק את גודל הצמח הסופי ותכונות הצימוח שלו טרם שותלים. 

מה מסתתר מתחת לצמחייה?

2. כיסוי שטחים נרחבים באמצעות מדשאה

באמת צריך כל כך הרבה?

מדשאה דורשת הרבה תחזוקה ומים ולכן חשוב לברר מהו השטח המקסימלי שאנו אכן זקוקים לו והאם יש דרך מוצלחת יותר לנצל את השטח ואת הפונקצייה שממלאת מדשאה. לדוגמא, אפשר להחליף מדשאה עם דק עץ, פיזור חצץ או רסק עץ או צמחייה משתרעת וחסכונית כמו ליפיה זוחלת, תלתן זוחל, דיכונדרות, סיגל קיסוסי וכד. 

3. שימוש לא נכון באבני מדרך וסלעים

מסלעות ואבני מדרך הן אלמנט חשוב בגינה, הן בפן העיצובי והן בפן האקולוגי – הן משמשות בית גידול למגוון יצורים חיים.  מסלעות שבהן כל הסלעים באותו גודל – מאבדות מהמראה הטבעי שלהן ולכן מומלץ לבנותן מאבנים בגדלים שונים. בנוסף,  המראה של מסלעות קטנות (או אבני מדרך) ועליהן צמחים שמסתירים אותן (חבלבל מאוריטני או לפופית הבטטה) הוא די שכיח. ובעצם, חבל על סחיבת ורכישת האבנים היקרות וכל העבודה שהושקעה או לחילופין, חבל על עבודת הגיזום הרבה שזה ידרוש. צריך להזהר כאשר ממקמים בסמוך שני אלמנטים סותרים (צמחייה מתפרשת, וסלע סטטי שרוצה להתבלט).  

מזהים את השביל שמסתתר מתחת לצמחייה?

4. ערבוב בין משטרי השקייה שונים

ככשותלים זה לצד זה צמחים עם משטרי השקייה שונים – אחד מהם בטוח יהיה מסכן.  צמחי תבלין ארץ ישראלים (מרווה, אזוב, לבנדר) אינם חובבי מים גדולים, נהפוכו- הם יהיו במצוקה ויפתחו מחלות כגון קימחון עלים. לחילופין, גן הירק דורש השקייה תכופה. בכלל, מומלץ להניח תשתית קווי השקייה שונים לסוגי צמחייה שונים: עצים, שיחי נוי, גן הירק ומדשאה- לכל אחד דרישות ופרופיל השקייה שונים. 

5. קנייה אימפולסיבית במשתלות

כמו שיש לנו רשימת קניות כשאנו נכנסים לסופר-מרקט, כדאי שתהיה לנו רשימה כזו טרם ניכנס למשתלה. להיכנס למשתלה ולצאת עם מגוון שתילים שנראו טוב במשתלה, לפעמים בלי שיודעים באיזה צמח מדובר, מה הצרכים שלו, מה הגודל הסופי שלו וכו’ יכולה להוביל לעוגמת נפש ובזבוז של זמן וכסף. תכננו את השתילות, איזה צמחים מתאימים לזמן השמש שלכם, הכינו רשימה וצאו בלב שלם אל המשתלה.  

טוב, על טעם וריח ….

6. גינות המבוססות על צמחייה עונתית או חד-שנתית

עכנאי הדור, שיח פורח רב שנתי- צמח מוקד

דיברנו בעבר על חסרונם של צמחים חד שנתיים: הם דורשים שתילה חוזרת כל שנה (זמן ועבודה), פחות חסכוניים במים ופחות עמידים למזיקים כמו הצמחים הרב-שנתיים. אנחנו רגילים לקנות במשתלה את מה שכבר פורח ונראה טוב. אך צמח חד-שנתי שפורח, לא נותר לו עוד הרבה זמן. ולכן עדיף להשקיע פעם אחת בצמחייה רב שנתית פורחת (מרוות נוי, בזיליקום, לבנדר, בודילאה, חרציות) 

7. שימוש בתאורת גן וזיהום אור

אולי זה עניין של טעם, אבל בעיניי לפחות זרקורים חזקים שמאירים מלמטה של העצים זה צעקני ומזכיר גני אירועים. תאורה בגינה צריכה להיות עדינה ומוגבלת לאזורי הישיבה. אם מדובר בשטח ענק עם הרבה שבילים אפשר לשים כמה פנסי שביל חלושים אבל זהו. בנוסף, תאורת לילה אינה עניין טבעי ומהווה זיהום אור המקשה על שילוב בעלי חיים בגינה. פעילי הלילה צריכים חושך בשביל לצוד, גחליליות צריכות ממש חושך מוחלט בשביל למצוא אחת את השנייה ועוד

זיהום אור – יש דבר כזה?

8. ניקוז וחלחול מי גשמים

חומר אורגני, חיפוי קרקע, אדמה מאווררת ותכנון שיפועים יכולים למנוע זאת

החורפים שלנו מאופינים בשברי ענן – כמויות מים גדולות הניטחות בפרק זמן קצר ומקשות על ניקוזן. אז נוצרות שלוליות שצמחים טובעים בהן או נחלים שסוחפים אדמה פורייה (אדמה עילית) ושבילים. התבוננו בגינה לאחר מטח גשם כבד וכשנוצרת שלולית,  קל לחפור בה בור חלחול ולפתור את הבעיה. כמובן שתכנון שיפועים נכון ושימוש בחומר אורגני כחיפוי קרקע יכולים למצמצם משמעותית את התופעה

9. מיקום בדיעבד של אלמנטים סטטים בגינה

  כשחושבים גינה, חושבים צמחים, מערכת השקייה, מסלעות וכד’, אך כששוכחים את הדברים שצריכים להיות בחצר (ולא תראו אותם בפינטרסט) מתחיל להיות מאתגר למקמם לאחר שהגינה תוכננה והוקמה: חבלי כביסה, ארון השקייה, קומפוסטר, מחסן כלי גינון.. חישבו מראש מה כל הדברים שיש למקם ועשו זאת עוד בשלב התכנון. 

10. הנגשה ובטיחות בגינה

אנשים עם צרכים שונים מתארחים בגינה שלנו. האם הבריכה שתכננתם מסוכנת לפעוט שלכם? האם סבתא יכולה לצעוד בכל השבילים בבטחה? האם שתלתם משהו חמוד וקטן בדיוק על המסלול ריצה של הכלב? האם חברה עם עגלת תינוק צפוייה לבקרנו? חישבו מראש מי הם אורחינו בגינה והתאימו  את התשתית שלה לאורחינו היקרים.

גינה מרשימה, אך כסא גלגלים או עגלת תינוק יכולים לעבור בה?

מקווים שעזרנו לכם, גם אם במעט, להמנע מטעויות וקשיים

בהצלחה במעשיכם

רוצים שנעזור לכם בתכנון הגינה?

אנחנו כאן בשבילכם. בקרו בדף שלנו

 תודה למיכל וקסלר בהכנת הכתבה.

לשיחת ייעוץ לתכנון והקמת גינה, ללא עלות, מלאו את הטופס