שפע הטבע

ערוגת שכבות: ריפוי האדמה, מחזור חומרים ובניית ערוגה לטווח ארוך

Facebook
WhatsApp

 

את חג השבועות בילינו על חוף הים. הים היה שקט, לא היה חם מדי, הייתה לנו ציליה ושולחנות. היו הרבה עצים למדורה. הילדים הסתדרו מצוין. היה מושלם.

ביום האחרון, חזרנו מהשירותים. עידו ושני אהבו לרדת לחוף על הסלעים. “אבא, זה בסדר. אנחנו כבר גדולים” הם ניסו להרגיע אותי. שני מצאה על המסלעה בירידה לחוף צמח תרד ניוזילנדי וקטפה לתבשיל של הבוקר. “אבא, אתה שתלת פה את התרד?”. עידו מצא אחריה ליד הדקלים בזיליקום תאילנדי “אבא, תריח. בזיליקום”. ואני מצאתי לידו רגילת הגינה, ועל המצוק החולי שיח מלוח.

“תראו מה הבאנו לארוחת בוקר” צהלה שני, דוחפת את צרור הצמחים לקערת הסלט המתהווה.

תמיד אפשר למצוא בחוץ דברים טעימים. וגם אפשר כמובן להקים ערוגה מפוארת בחצר או בגינה.

רצוי להשקיע בבניית הערוגה כדי לקבל מערכת פורייה שדורשת תחזוקה מעטה. צמחים שיגדלו על מצע עשיר, מנוקז, ליד צמחי תועלת יצמחו מהר יותר, יניבו יותר פרי ויהיו עמידים יותר לפגעים וטפילים.

בניית ערוגה כזו היא פשוטה מאוד. שיטה זו נקראת ערוגת שכבות או ערוגת לאזניה וזוהי שיטה אהודה מאוד בפרמקאלצ’ר מהסיבות שכבר הזכרנו: מינימום מאמץ ומקסימם תנובה וגם מחזור של חומרים מהסביבה.

המטרה או הייחוד של ערוגת השכבות היא בניית ערוגה שתהיה תחוחה (לא מהודקת), מנוקזת טוב ועם הרבה חומר אורגני זמין לצמחים. יותר מזה, הערוגה בנויה בצורה חכמה כך שהשכבה העליונה מכילה חומר אורגני מפורק שיזין את הנבטים הזעירים והרגישים ושכבות תחתונות שמכילות חומרים אורגנים לא מפורקים שיתפרקו לאורך הזמן ויזינו את השורשים העמוקים יותר. בעצם יש בה חלוקה או שכוב של מימד הגובה ומימד הזמן (ככל שיעבור יותר זמן, יותר חומר אורגני יהפך לזמין בשכבות התחתונות. מעין slow-release של הגנן הביתי). בנוסף, בערוגה זו משתדלים להשתמש בחומרים ממוחזרים כך שהיא מאוד אקולוגית.

החלטתי שהחצר האחורית, היכן שעמד פעם מחסן והאדמה בוא מהודקת ומלוכלכת משמנים הוא מקום מצוין להתחיל לשקם את הקרקע. סימנתי את מיקום הערוגה, תוך התחשבות בכיווני השמש לאורך היום.

ראשית חפרתי שוחה בעומק 30 ס”מ. שמרתי בצד את האדמה. האדמה הזו שנקראת גם topsoil היא האדמה הכי איכותית כי מכילה חומר אורגני ופעילות מיקרואורגניזמים גדולה יותר מהשכבות שמתחתיה. נרצה להשתמש בה לשכבות העליונות של ערוגת השכבות. אפשר לתחום אזור זה במסגרת עץ כדי שיהיה אפשר להגביהה את גובה הקרקע באמצעות הוספת חומר אורגני (מאלצ’ינג).

חפירה לעומק ומילוי בחומר אורגני רב. שמירת האדמה העליונה בצד.
חפירה לעומק ומילוי בחומר אורגני רב. שמירת האדמה העליונה בצד.

הוספתי שכבה תחתונה של ענפים, כפות דקלים וחומר אורגני קשה יותר. על זה הוספתי כמות רבה של עשבים טריים שזה עתה נקשתי בגינה (זה אלמנט ראשון שממוחזר). זה יהיה החומר שיתפרק לאורך הזמן הממושך ביותר ויספק לשורשים העמוקים של הצמחים חומרי תזונה. בנוסף, פטריות ושאר מיקרואורגניזמים (מ”א) יתיישבו שם ויכלו במלאכת הפירוק.

מכיוון שהעשבים מכילים זרעים רבים ולחלקם יש יכולת רביה וגטטיבית (הענפים יכולים להשריש ולצמוח דרך האדמה) כיסיתי את הכל בשכבה של קרטונים (אלמנט נוסף שממוחזר) שתעכב את הנביטה הלא רצויה. שכבה זו מתפרקת עם הזמן והופכת לחומר אורגני זמין לצמחים. כדאי להרטיב עם הרבה מים כדי שהקרטון יתרכך ולא יווצרו כיסי אוויר (מתכון נהדר לריקבון מהיר)

כיסוי בקרטון כדי למנוע נביטת צמחי בר.  להרטיב טוב
כיסוי בקרטון כדי למנוע נביטת צמחי בר. להרטיב טוב

על הקרטון הוספתי אדמה שהייתה לי. שאריות של חפירת הבריכה האקולוגית. זו לא אדמת ה topsoil אותה אני שומר לשכבה העליונה.

הוספת אדמה" מה שיש".  אנחנו כבר נדאג להעשיר אותה
הוספת אדמה” מה שיש”. אנחנו כבר נדאג להעשיר אותה

השכבה הבאה היא חומר אורגני “רך” יותר. שזה עלים מעץ האיזדרכת שהואיל בטובו עובד המועצה לערום בפתח ביתי. אפשר להגיד שזה גם סוג של מחיזור של משאב מקומי.

 

עלים יבשים. חומר אורגני שמתפרק מהר
עלים יבשים. חומר אורגני שמתפרק מהר

מכיוון שיחד עם העלים היו גם את פירות הצמח עם הזרעים שבתוכם, החלטתי לכסות בעוד שכבה של קרטונים כדי להמנע מנביטה מאסיבית. ושוב, חשוב להרטיב את הקרטונים.

עוד קרטון...ליתר ביטחון
עוד קרטון…ליתר ביטחון

מתקרבים לסוף…הוספתי את הtopsoil שחיכתה בסבלנות ועוד הוספתי לה הומוס (קומפוסט איכותי תוצר הפירוק של תולעים אדומות. ניתן לקנות בכל משתלה) כדי להעשיר את הקרקע בעוד חומר אורגני.

ולבסוף ה-topsoil מעורבבת עם הומוס
ולבסוף ה-topsoil מעורבבת עם הומוס

ולבסוף, הנחתי שכבת חיפוי קרקע מעלים של פיקוס אוסטרלי (הפעם ללא פירות). שכבה זו שומרת על לחות הקרקע, מעכבת נביטה של צמחים לא רצויים ומייצרת רקב. היא גם מהווה בית גידול לחרקים מועילים. שימו לב שהיא מעכבת נביטה של צמחים עדינים כמו חסה ועלים אחרים (בניגוד למשפחת הדלועים שצומחים דרכה ללא הפרעה) ולכן כדאי לפזרה אחרי הנביטה או לחילופים לשתול שתילים שהנבטתם טרם לכן במגשי הנבטה.

ולא לשכוח חיפוי קרקע...
ולא לשכוח חיפוי קרקע…

בשלב האחרון הנחתי טפטפות ושתלתי גילדת צמחים ואף הבאתי מיקוראורגניזמים אורחים. גילדת הצמחים מורכבת מירקות מאכל כגון עגבניות, מלון, דלעת, תבלינים ובצל, צמחים מעשירי קרקע: תלתן, שעועית, אחירותם, צמחים דוחי מזיקים כגון בזיליקום, טגטס ובצל. את המיקרואורגניזמים הזמנתי באמצעות הטמנת אדמת יער חייה שאספתי, באמצעות פיזור מיקרואורגניזמים מועילים (EM), ובאמצעות הדבקת שורשי האחירותם בפטרייה מיקוריטית.

ערוגת שכבות עם גילדת צמחים

זהו, הערוגה מוכנה.

אפשר להזמין אורחים

 

בקרוב סדנא נוספת על גילדות צמחים..

צרו איתי קשר לפרטים נוספים ב info@homeagriculture.org

************ יש  לנו דף פייסבוק חדש.  בקרו אותנו ועשו Like *****************

 

20150515_100238