שפע הטבע

חוביזה – נסיכת החורף

Facebook
WhatsApp

   (Malva) חוביזה

 

מאת אודליה הופמן-חרזי

חוביזה, נסיכת החורף, צומחת ברחבי הערים במגרשים עזובים וסביב ביתנו במושב בשפע. כילדים היינו קוטפים ואוכלים את הפירות המחולקים לפלחים. לא ידענו אז כלום על ערכים תזונתיים- יחד עם החמציצים זו הייתה ארוחה אמיתית שהשביעה אותנו עד שחוזרים הביתה בערב. תושבי ירושלים בימי תש”ח כמו סבתי אסתר ז”ל השתמשו בחוביזות (הלחמית, חוביז בערבית- לחם) ובאילתורים אחרים להשביע רעבונם בזמן המצור. כמה מלים על כל הטוב שבחוביזה:

כשאר העלים הירוקים היא עשירה בכלורופיל שבין היתרונות האדירים שבו- ניקוי ושיקום הגוף- החוביזה ידועה כמרפאת פצעי נמק, ניקוי הכבד, הדם והגוף מרעלים, שיפור במדדי המוגלובין, שיפור מערכת החיסון, סיוע בפעילות מערכת העיכול, מעלה חיוניות, חידוש רקמות וריפוי פצעים ומטפלת בבעיות עור. הכלורופיל מסייע בדלקות חניכיים ודלקות רחם. בנוסף יעילה בבעיות במערכת השתן והכליות (צמח משתן).

ברפואה העממית שימשו עלי החוביזה לחבישת פצעים. הריר שבפירות מסייע להרגעת גירויים, עקיצות וצריבת סירפדים. אפשר להשתמש בפירות להורדת נפיחות, כטיפות להרגעת עיניים דולקות, שיעול ובעיות נשימה .עלי החוביזה עשירים במיוחד בוויטמין A,C וברזל. אמנם ברזל מהצומח נספג פחות טוב בהשוואה לזה מהחי, אך בשילוב ויטמין C ספיגתו מוגברת ואמנם בטבע הם נמצאים לרוב יחד. מומלץ שלא לצרוך קפה, תה, חלב או תוספות סידן בסמוך לארוחה עשירה בברזל, שמונעים את ספיגתו. כשאר הירקות הירוקים היא עשירה בויטמין K החשוב לבניית חלבונים ולבניית עצמות גופנו, ומוריד את הסיכון ללקות בשחמת הכבד ובסרטן הכבד. היא עשירה גם בחלבון, סידן, חומצה פולית, דלת קלוריות, רוב הפחמימות שבה הן סיבים- המסייעים כמובן לניקוי המעיים מרעלים כמו מתכות כבדות מהמים, שיירי חומרי הדברה מהירקות, שיירי הורמונים ממוצרים מהחי וגם עודפי שומנים.

ליקוט חוביזה שפע הטבע

את העלים כדאי לקטוף מאיזור שאיננו קרוב לכבישים סואנים. כדאי להשרותם בקערה עם מעט חומץ כדי להפרד מטפילים אם ישנם.

עלי חוביזה ממולאים:

חוביזה שפע הטבע

2 כוסות אורז מלא

בצל גדול

2 גזרים

גמבה גדולה

עגבנייה רכה

חופן אגוזי מלך, זרעי דלעת וצנוברים

3 תפוחי אדמה גדולים

2 לימונים

שמן זית

קוצצים א הירקות לקוביות קטנות ואת תפוחי האדמה פורסים לפרוסות בעובי של כ-1 ס”מ. בסיר גדול ורחב מאדים במעט מאד שמן ומעט מים את הבצל, הגזר והגמבה למשך 10 דקות. בכל פעם שהמים מתאדים אפשר להוסיף מעט. מוסיפים את האורז וממשיכים באידוי, מוסיפים 1/2 מכמות המים הדרושה לבישולו (2 כוסות) ומוסיפים את האגוזים והעגבנייה.

מעבירים לקערה, ובסבלנות יושבים לגלגל את העלים- ממולץ לעשות זאת עם חברים! פורסים את העלה, ומניחים כפית או שתיים של אורז חצי מבושל- תלוי בגודל העלה בבסיסו, מקפלים את הצדדים אל המרכז ומגלגלים את העלה מלמטה למעלה. הניחו על תחתית הסיר את פרוסות תפוחי האדמה, ואת העלים סדרו במעגלים מעליהם. הכינו רוטב משמן הזית, מיץ הלימונים ומים עד כדי כיסוי ותבלו בפלפל ובמלח. בשלו על אש קטנה לפחות 1/2 שעה.

קציצות חוביזה

קציצות חוביזה שפע הטבע

3-4 כוסות עלי חוביזה קצוצים דק 2 בצלים 2 ביצים 1/3 כוס קוואקר דק או פירורי לחם חופן אגוזי מלך טחונים או קצוצים גס מלח מעט פלפל שחור מערבבים את כל המצרכים בקערה, מקבבים קציצות, מניחים בתבנית על גבי נייר אפיה ומועכים אותן מעט. אופים ב-180 מעלות עד הזהבה, הופכים ואופים למשךעשר דקות נוספות אפשר להגיש לצד   ציזקי על בסיס יוגורט עיזים, טחינה ירוקה או פשוט מיץ לימון סחוט טרי!

בתיאבון!

קצת עליי: בת 37, נשואה+2, גרה עם משפחתי במושב ליד ירושלים. תמיד ריתק אותי עולם הטבע, ולמדתי תואר ראשון בביולוגיה.

כיום אני מסיימת לימודי נטורופטיה, ועוסקת בעיקר בנושאי קשב וריכוז, פוריות, עור, עיכול, נושאים מטבוליים כולל סוכרת וכולסטרול, הפרעות שינה, נשימה, וחוסר איזון במערכת החיסון: מחלות אוטואימוניות ומצבי דלקת בגוף. אני מתאימה באופן מיטבי את הטיפול למטופל, אותו אני מרכיבה מתזונה טבעית, צמחי מרפא, תוספי תזונה, פרחי באך בשילוב מגע: רפלקסולוגיה, עיסוי ארומתרפי NLP ודמיון מודרך. להורים אני מסייעת בהכוונת המשפחה לתזונה נכונה המתאימה לה; כולל הדרכה וליווי בהרצאות וסדנאות בישול להורים ופעילויות חוויתיות לילדים בנושאי תזונה בריאה

קישור לעמוד הפייסבוק של אודליה.